شنبه 9 مرداد 1400 | Saturday 31 July 2021

فروپاشی سیستم بهداشت و درمان هند پس از اوجگیری موج دوم کرونا در این کشور ، مردم ناامید را برای دریافت راه حل یا کمک به سمت رسانه‌های اجتماعی سوق داده است.

به گزارش عصرایران، در حالیکه بزرگسالان هندی با کمبود تجهیزات و داروهای پزشکی مقابله می‌کنند و برای به دست آوردن این محصولات به هر دری می‌زنند، جوانان و نوجوانان تکنولوژی باز هندی با مهارت، نوآوری و قدرتشان در اینترنت به کمک مردم آمده و با انعطاف پذیری درس زندگی و مشارکت اجتماعی می‌آموزند.

شبکه خبری فرانس 24 در گزارشی به وضعیت مشارکت محصلان هندی در میانه بحران شدید کرونای هندی پرداخته از رشد اجتماعی آنها در کمک اینترنتی به مردم هند می‌گوید. جوانانی که پای دستگاه و گوشی‌های خود نشسته و با ارتقای اطلاعات، بازنشر، راستی آزمایی برای بیماران و خانواده‌های راهکار ارائه داده و اهدا کننده پلسما پیدا می‌کنند.

"ماهی صراف" که به خاطر قرنطینه و تعطیلات سراسری شیوع موج دوم کرونا در هند، در خانه وقت می‌گذراند، پیام کمکی را در گروه واتساپی مدرسه اش مشاهده کرد.

 نوجوانان هندی به توزیع غذا برای نیازمندان شهر "گورگان" حومه دهلی کمک می کنند

فعالیت جوانان هندی در بحران کرونا

یکی از معلمان مدرسه "ماهی صراف" در شهر "گورگان" به شکل شدیدی کرونا گرفته بود و سریعا به پلاسمای خون احتیاج داشت. بانک‌های خون پایتخت هند تمامی موجودی خود را تمام کرده بودند. خانواده این معلم پس از تلاشی آزار دهنده و ناموفق یک نت ورک غیررسمی را فعال کرده و عاجزانه خواستار پلاسمای خون برای عزیزشان شدند.

در این زمان "ماهی صراف" دانش‌آموز 16 ساله دبیرستان و همکلاسانش وارد عمل شدند. در عرض چند دقیقه، کودکان از طریق صفحات گسترده مشترک اطلاعات و نیاز معلم را به اشتراک گذاشتند. سرنخ‌های مورد تائید را پیگیری کردند و اطلاعات و اسناد موجود در گوگل را تا زمان پیدا شدن یک اهداکننده به زمان واقعی ارتقا دادند.

"صراف" در یک گفت و گوی تلفنی با فرانس 24 گفت: خانواده معلم سعی می‌کردند اهدا کننده‌ای پیدا کنند اما 30 دقیقه بعد از اقدام دانش‌آموزان اولین اهدا کننده پیدا شد.

وی افزود: همه ما دانش‌آموزان حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی را داریم. بزگسالان بسیار استرس دارند و در تلاش برای به دست آوردن پول برای درمان هستند. مسئولیت زیادی دارند و ما هم باید در کنار آنها تلاش کنیم. اگر فقط یک کار داشته باشیم برایمان آسان‌تر است و به آن رسیدگی می‌کنیم.

هند با وخیم‌ترین بحران کرونا در جهان مواجه شده و سیستم بهداشت درمان این کشور از هم پاشیده است. این کشور با فاجعه‌ای بی‌سابقه مواجه شده و شهروندان در غیاب خدمات پزشکی به حال خود باقی مانده‌اند.

"ماهی صراف" نوجوان هندی در حال توزیع ماسک بین نیازمندان

جوانان هندی و کرونا

هند در روز گذشته با شناسایی بیش از 414 هزار 188 مبتلا رکورد جدیدی را ثبت کرد و از 21.4 میلیون مبتلا به کرونا در کشورش خبر داد.

وزارت بهداشت هند نیز از جان باختن 3915 نفر بیمار کرونایی در 24 ساعت قبل خبر داد و افزود که تعداد کل جان باختگان کرونایی در این کشور به بیش از 234 هزار 83 نفر رسیده است. کارشناسان بر این باورند که هر دو آمار کمتر از میزان واقعی برآورد و اعلام شده اند.

با وجود سرازیر شدن کمک‌های خارجی، نمودار کووید-19 هند هیچ اثری از ثبات را نشان نمی‌دهد و ویروس با سرعت از پایتخت آسیب دیده به روستاهای پرجمعیت ایالت‌های همسایه مانند "اوتار پرادش" سرایت می‌کند.

اینک رسانه‌های اجتماعی به سکوی بزرگ بشردوستانه در دومین کشور پرجمعیت جهان (هند) تبدیل شده‌اند و مردم ناامید در این فضاها به دنبال جای خالی برای بستری شدن در بیمارستان‌ها، تخت‌  در بخش مراقبت ویژه، سیلندر اکسیژن، اهدا کنندگان پلاسما یا دارو می‌گردند. این در حالیست که هند در گذشته به دلیل انتشار مزمن اخبار جعلی در جهان مورد انتقاد جدی قرار داشت.

میلیون ها داوطلب آنلاین مرتب پست‌ها را به اشتراک می‌گذارند و تمام تلاش خود را در این راه انجام می‌دهند.

شکاف بین عرضه و تقاضا در کشوری که مراقبت بهداشت و پزشکی آن بیشتر به بخش خصوصی متکی است و افزایش نیاز، ورود افراد سودجو و سوء استفاده‌گر را افزایش می‌دهد به قضیه مرگ و زندگی تبدیل شده است. این موضوع نیاز به راستی آزمایی در فضای سایبری را افزایش می‌دهد.

جوانان هندی در میان استیصال والدین و با استفاده از مهارت‌های آنلاین در حال پیشرفت هستند. مهارت‌هایی که اکثر والدین آنها از آن بی بهره‌اند. آنها در میانه این سختی دروس مقاومت، اعتماد به نفس و ابتکار می آموزند.

نبرد گسترده علیه مرگ‌های نابه هنگام بسیاری از جوانان متمول هندی را نیز به سمت اشتراک، پیدا کردن و انجام اموری برده که هرگز از آن اطلاعی نداشته‌اند. این نوجوانان متمول پیش از این معمولا برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خوب هند یا خارج از کشور تمرکز می‌کردند.

 بسیاری از مردم هند پس از ناامیدی از سیستم فروپاشیده سیستم بهداشت و درمان برای برآورده کردن نیازهای خود یا عزیزانشان به رسانه‌های اجتماعی هجوم بردند

جوانان هندی در کرونای هندی

همه‌گیری کرونا برخی از این جوانان که پیش از بحران از عارضه سندرم "افلوئنزا" رنج می‌برند را تغییر داده و از والدین آنها پدر و مادر پویایی ساخته‌تری است.

عارضه افلوئنزا، یک سندرم روانی است که جوانان پولدار به آن دچار می شوند. این افراد با نشانه هایی همچون کمبود انگیزه، احساس گناه و حس طرد شدن رو به رو هستند.

هنوز اطلاعاتی از جوانان نیکوکار در محافل و رسانه‌های اجتماعی هند به دلیل وضعیت بحرانی کشور و پراکندگی جمعیت آنها در دسترس نیست و جمع آوری نشده است.

اما براساس گزارش  2019 بازار موبایل جهانی "نیوزو"، غلبه و نفوذ رسانه‌های اجتماعی در کشوری که پس از چین دارای دومین نفوذ تلفن هوشمند در جهان است به خوبی اثبات شده است. در سال 2020 هند بیش از 560 میلیون کاربر اینترنت و 400 میلیون کاربر رسانه اجتماعی داشت. متوسط گشت و گذارهای اینترنتی مردم هند به 2.4 ساعت در روز می‌رسد و میانگین وقت‌گذرانی نوجوانان در اینترنت بیش از 27 ساعت در هفته برآورد شده است.

براساس آمار سال 2002 "استاتیسا" در طول تعطیلات سراسری و قرنطینه سال گذشته هند میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی در این کشور 75 درصد افزایش یافت و با ایجاد محدودیت‌های دوباره کرونایی استفاده از این رسانه‌ها در سال جاری همچنان بالا خواهد ماند.

با این حال در این میان بحران کرونایی روند استفاده جوان از رسانهها تغییر کرده و این روزها تعداد زیادی از جوانان به کمک خانواده‌هایی می‌روند که که در شبکه‌های اجتماعی درخواست کمک می‌کنند.

"راکشیت تاندون" کارشناس برجسته امنیت سایبری در مصاحبه تلفنی با فرانس 24 گفت: ما دیده‌ایم نوجوانان و محصلان با ایجاد گروه‌، وبسایت در حال برآورد و تائید صحت اطلاعات هستند و راه حل‌هایی را برای استفاده از مراجع ارائه می‌دهند و بسیاری از مردم را برای استفاده از فضای اینترنتی راهنمایی می‌کنند.

وی افزود: جوانان به ویژه اینفلوئنسرهای (تاثیرگذاران فضای مجازی) جوان  دور هم جمع شده اند و از طریق رسانه‌ای اجتماعی خود اطلاعات تائید شده و مناسب را به اشتراک می گذارند. این مدل و محتوا ایالت به ایالت تکرار می‌شود و این یک علامت مثبت برای خروج از بحران است.

جنبش جوانان علیه کلاهبرداران در فضای مجازی

 برای جوانان که داوطلب ارائه خدمات کمک فوری سایبری در هند شده‌اند این بحران کرونایی راه‌های جدیدی برای درک قدرت سازندگی و اتصال به نسلی ایجاد کرده که غالبا خواسته یا ناخواسته از این فضا سو استفاده کرده اند.

صراف گفت: رسانه‌های اجتماعی یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی تبدیل شده اند. اگر نمی‌توانید از خانه خارج شوید تنها راهی که می‌توانید به دیگران کمک کنید رسانه اجتماعی است.

وی افزود: قبل از کرونا همه گروه‌های واتس آپ را آزار دهنده می‌دانستند اما اکنون این فضا مفید شده است.

صراف در سال گذشته  قدرت تخریبی شبکه های اجتماعی ا تجربه کرده بود. وی گفت در آن زمان یکی همکلاسی های پسرش به دلیل اتهام اینستاگرامی یک دختر در بره ازار و اذست جنسی خودکشی کرد. پلیس نیز تحقیقات خود را آغاز کرد در باره پست اینستاگرامی و مرگ دان آموز آغزا کرد.

"تاندون" کارشناس برجسته امنیت سایبری که با آژانس اجرای قانون در هند و برخیکشورهای آسیایی کار می‌کند، در این باره گفت: از جریان ابتکارات سایبری و مجازی نوجوانان در موج دوم کرونا خوشحالم.

وی افزود: در این شرایط بسیاری  در فضای  اینترنت به دنبال اکسیژن و تخت بیمارستانی هستند، طعمه کلاه‌برداران می‌شوند و در این فضا نوجوانان با اطلاع رسانی، جمع‌آوری اطلاعات و همرسانی آن مانع کار آنها می شوند.

تمامی حقوق این محفوظ و متعلق به با تارنمای دیار فردوس می باشد.

طراحی و اجرا "یکان پرداز آسیا"

Template Design:Ypa Group